duminică, 1 aprilie 2012

Radu Tudoran - Toate panzele sus!

Am ales sa scriu despre aceasta carte din mai multe motive
In primul rand, este o carte excelenta! Cartea prezinta aventurile echipajului corabiei „Speranta” in drumul lor pana „la capatul lumii” dupa cum spune chiar capitanul ei, Anton Lupan. Aventurile ii poarta din Marea Neagra in Mediterana si pana peste Atlantic, in Tara de Foc, manati de visul lui Anton Lupan de a explora un teritoriu necunoscut, de dorinta acestuia de a-si gasi un prieten pierdut nu se stie pe unde prin lumea mare, precum si de un „vant bun din pupa”. Personajele sunt oameni curajosi, dintr-o bucata, fiecare avand o calitate a lui care il face interesant si deosebit  in acelasi timp: visatorul si idealistul capitan Anton Lupan, carmaciul Gherasim care stie sa se tocmeasca mai bine ca un negustor, tintasul Ieremia, curajosul, mucalitul si nu in ultimul rand buclucasul bucatar Ismail... si lista poate continua. De-a lungul aventurii au de-a face cu pirati, negostori mai mult sau mai putini cinstiti, cautatori de aur, autoritati locale, infatusindu-ni-se astfel o imagine plina de culoare a vietii la sfarsitul secolului al IX-lea din Orient si Occident si de pe ambele maluri ale Atlanticului, de la Istambul la Marsilia si pana la Buenos Aires. Pentru cei interesati, cartea da diverse informatii despre navigatia cu panze, descrie mai multe locuri ca pe o invitatie spre a le vizita (mie mi-a placut descrierea Istambulului) si diverse curiozitati care tin de cultura generala (de exemplu, denumirea orasului „Istambul” pare sa provina – ne incredinteaza autorul - din expresia greceasca „Eis tim Poli” care inseamna „eu merg catre oras”). De aceea, va invit la lectura!
In al doilea rand am vrut neaparat sa scriu si despre o carte apartinand unui autor roman. Avem foarte multe carti bune si scriitori talentati (cum este cea de fata) Din pacate comentariile seci pe care a trebuit sa le invatam pentru scoala mie mi se pare ca au distrus insusi „sufletul cartii” si ne-a facut pe multi dintre noi sa nu mai pierdem vremea citind-o. Chiar din aceste motive, va invit la lectura!
In al treilea rand, probabil ca atunci cand vor vedea titlul, multi vor spune „am vazut filmul”. Da, s-a facut un film dupa carte, si unul chiar reusit daca ma intrebati pe mine. Filmului ii lipsesc insa multe din subtilitatile pe care numai o carte si un scriitor bun le pot oferi iar la acest lucru se adauga, evident, placerea lecturii... deci va invit la lectura!
Cartea a fost reeditata recent si a aparut in colectia „Adevarul”, deci va invit la lectura!

Un comentariu:

  1. "Daca miscam, cu asta dadeam!" Am citit-o, si am prins drag de ea, de aceea, imi doresc sa o recitesc, candva, cand o sa am ceva timp. :)

    RăspundețiȘtergere